Pənah Əli xan yadigarı olan rəssam: Ağdamda doğulub, Moskvada dünyasını dəyişib
“Xalq əmanəti” daha bir sənətkardan bəhs etdi
04 May 2024
Qarabağın istedadlar
diyarı olduğunu bilməyən yoxdur. Orada beşikdəki körpənin də muğam üstündə ağlaması
da çoxdan sübutunu tapmış faktdır. Düşmənin bu cənnətə sahib sıxmaq iddiasından
əl çəkə bilməməsi də bu səbəbdən başa düşüləndir. Yetər ki, Qarabağda dünyaya gəl,
istedadınla dünyanın min bir tərəfindən sorağının gələcəyi yəqindr.
Söhbət
açacağım rəssam da qarabağlıdır, Ağdamın Gülablı kəndində dünyaya gəlib.
Tanrının ona bəxş etdiyi istedad və bacarıq sayəsində Azərbaycanın sərhədlərindən
kənarda məşhurlaşıb, əsərləri dünya ölkələrinin sərgi salonlarında sərgilənib.
Söhbət
Azrbaycanın, Rusiyanın və Monqolustanın tanınmış rəssamı Cahid Camaldan gedir.
Cahid
Camal 15 noyabr 1928-ci ildə Qarabağ torpağında, Ağdam rayonunun Gülablı kəndində
anadan olsa da, ailəlikcə Şuşada da yaşayıblar, orda evləri olub. Onların
Şuşanı da məskən-vətən etmələrinin iki səbəbi vardı. Birinci səbəb o idi ki,
Ağdam çox isti yerdir, Şuşa isə yaylaqdır. İkinci səbəb isə ata tərəfdən
Cahidin şəcərəsinin Sarıcalı xanlarının xəttilə Qarabağ xanlığının əsasını
qoyan Pənah Əli xana qədər gedib çıxması ilə bağlıdır. Pasport alarkən,
valideynlərinin razılığı ilə Cahid özünə babasının adını soyad götürüb.
Cahid
Camal şəkil çəkməyə çox erkən yaşlarından həvəs göstərib, getdikcə maraq və istəyi
daha da güclənib. Buna baxmayaraq, uşağın rəssam olmaq arzusu valideynləri üçün
gözlənilməz olub. Lakin onun anası
Gülcahan xanım oğlunun yaradıcı istedadına, qabiliyyətinə inanır, hətta onun
uşaqkən çəkdiyi rəsmləri toplayırmış.
1945-ci
ildə Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq Məktəbini bitirən kimi, 1946-cı ildə
V.İ.Surikov adına Moskva Dövlət Akademik Bədii İnstitutuna daxil olur, təhsilini
“dekorçu-rəssam” ixtisası üzrə dekorativ tətbiqi rəssamlıq sənəti bölməsində
davam etdirir. Ali təhsilini başa çatdırandan sonra Camal “Bolşoy Teatr”a təcrübəçi-rəssam
kimi işə götürülür və orada iki il ərzində (1952-1954) peşəkar təcrübə
toplayır. Staj müddətini bitirən həmyerlimiz Mayakovskinin adını daşıyan
teatrda dekorçu-rəssam kimi işə düzəlir.
1952-ci
ildə rəssam Üzeyir Hacıbəylinin Azərbaycan Opera və Balet Teatrında səhnəyə
qoyulacaq “Koroğlu” operası üçün dekorasiya eskizləri də çəkir. 1958-1961-ci
illərdə isə Moskva yaxınlığındakı Elektrostal şəhərinin Xalq Opera Teatrında
“Yevgeni Onegin”, “İolanta” tamaşaları üzərində çalışır.
1956-cı
ildə Cahid Camal Moskvadakı VDNX-də (XTNS) Azərbaycan pavilyonunun baş rəssamı
olaraq tədbirlərə qatılıb.
Cahid
Camalın bədii üslubu və yaradıcılığının formalaşmasında coğrafiyanın müstəsna
rolu var. O, Azərbaycanın yalnız şəhər mədəniyyətini deyil, kənd mühitini də
göstərməyi bacarıb. Azərbaycanın dili, tarixi, əfsanə və rəvayətləri, təbiəti,
musiqisi, memarlığı, xalq tətbiqi sənəti, xalı və tikmələri rəssamın ilham mənbəyinə
çevrilib, əsərlərinin süjet və rəng həlli, parlaq boyalara və ornamentlərə
sevgisində əks olunub.
Cahid
Camal Rusiya Federasiyasının Əməkdar rəssamı, Moskva Rəssamlar İttifaqı, Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqı, Monqolustan Rəssamlar İttifaqı və Beynəlxalq Təsviri Sənət
Fondunun üzvü olub. Rəssamın əsərləri Azərbaycan İncəsənət muzeyində (Bakı),
Q.Zanabazar adına Təsviri İncəsənət Muzeyində, Monqol Milli-Tarixi Muzeyində
(Ulan-Bator), Dövlət Rus Muzeyində (Sankt-Peterburq), Dövlət Şərq Muzeyində
(Moskva), qalereya və şəxsi kolleksiyalarda saxlanılır. Sərgiləri hələ
sağlığında Bakı, Moskva, Dubna, Minsk, Almatı, Kişinyov, Ulan-Bator və Gəncədə
təşkil edilib.
Titullarından
da göründüyü kimi, rəssamın yaradıcılığı zəngin mədəniyyətə malik üç ölkə – Azərbaycan,
Rusiya və Monqolustan ilə eyni dərəcədə bağlıdır. Onun adı bu ölkələrin XX əsrin
ikinci yarısı və XXI əsrin birinci onilliyinin təsviri sənət tarixinə
yazılıb.
Bu vaxtadək
Cahid Camalın rənglərin təbiətinin araşdırılmasına həsr edilmiş “Rəngin
anatomiyası” və “Geyimdə rəng” əsərləri nəşr etdirilib. Rəsam kitab qrafikası sahəsində də özünü əla
illüstrator-rəssam kimi göstərməyə nail olub. O, Bakıdakı “Azərnəşr” və bir neçə
Moskva nəşriyyatı (“Raduqa”, “Proqress” və s.) üçün kitablara tərtibat verib.
“Koroğlu” xalq dastanı (1956), “Molla Nəsrəddinin lətifələri” (1959),
C.İkraminin “Od qızı” (1965), X.Qoytisolonun “Elə həmin sözlər” (1967),
Namdağın “Həyəcanlı illər” (1969) kitablarının bədii tərtibatı məhz ona məxsusdur.
Özünü plakatçı-rəssam kimi də sınayan gənc sənətkar bir neçə il
“Soyuzmultfilm”də multiplikasiyaçı-rəssam kimi də çalışıb.
Cahid
Camal 2011-ci il iyunun 17-də Moskvada vəfat edib.
Xalq Bankın “Xalq Əmanəti” layihəsinin 24-cü nəşri söhbət
aşdığımız azərbaycanlı rəssam Cahid Camala həsr olunub. Görkəmli rəssamlar,
ziyalılar və digər incəsənət təmsilçilərinin iştirakı ilə yeni nəşrin təqdimatı
keçirilib. Gecədə çıxış edənlər kitabın zəngin mənbə olduğunu, Azərbaycan təsviri
sənətinin çağdaş dünyada tanınması istiqamətində xüsusi rol oynaycağını qeyd
edib, bütövlükdə “Xalq Əmanəti” layihəsinin milli irsin qorunması sahəsində əhəmiyyətindən
danışıblar.
“Xalq Əmanəti” layihəsi ASC “Xalq” Bankı tərəfindən 2010-cu ildən etibarən həyata keçirilir. Layihə Azərbaycan xalqının mədəni irsinin qorunub gələcək nəsillərə ötürülməsi, mənəvi dəyərlərinin dünyaya tanıdılması məqsədini daşıyır. Layihə çərçivəsində nəşr olunan kitablar – Azərbaycan, ingilis, rus dillərində çap olunur. Nəşrlər ölkənin ali və orta təhsil müəssisələri, uşaq evləri və kitabxanalar, müxtəlif fondlar, dövlət müəssisələri, xarici ölkələrin Azərbaycanda və Azərbaycanın xaricdə fəaliyyət göstərən səfirlik və konsulluqlarına, dünyanın böyük muzeylərinə, kitabxanalarına, eləcə də sənətsevərlərə hədiyyə olunur. Bu günədək Xalq rəssamları Böyükağa Mirzəzadə, Maral Rəhmanzadə, Səttar Bəhlulzadə, Xalidə Səfərova, Mikayıl Abdullayev, xalça rəssamı Lətif Kərimov, eləcə də Ələkbər Rzaquliyev, Tağı Tağıyev, Mahmud Tağıyev, Vəcihə Səmədova, Kamal Əhməd, Şamo Abasov, Fazil Əliyev, Rza Məmmədov, Gennadi Brijatyuk, Qorxmaz Sücəddinov, şəhid-heykəltaraş Samir Kaçayevin əsərlərindən ibarət sərgilər təşkil edilib və bədii albomlar nəşr olunub. Xalq şairləri Məmməd Araz, Hüseyn Arif, Xəlil Rza Ulutürk, Zəlimxan Yaqub, unudulmaz Mikayıl Müşfiqin və Hökumə Billurinin seçilmiş əsərləri, görkəmli alim-numizmat, professor Əli Rəcəblinin “Azərbaycan sikkələri” kitabı, “Aşıq ədəbiyyatı antologiyası” üçcildliyi, həmçinin dünya şöhrətli şair-mütəfəkkir Mirzə Şəfi Vazehin Azərbaycan, alman və rus dillərində “Bütün əsərləri” işıq üzü görüb.
Ramilə QURBANLI